۱۶ آذر، ۱۳۸۷

تصاوير سخن گو

هیجده اسفند سال پنجاه و هفت چند هفته بعد از انقلاب!!، تظاهرات زنان تهرانی در روز جهانی زن برای برقراری حقوق مساوی و رفع تبعیض. از جمله خواسته های زنان در این روز اجباری نبودن حجاب در شرایط
جدید بود که نهایتا منجر به فتوی بعضی ملاها از جمله مرحوم طالقانی مبنی بر اجباری نبودن حجاب شد
اما ديري نگذشت كه "سوار شده ها برگرده ي مردم غافل و فريب خورده و ناسپاس" دمار از روزگار گرفتند و با تو سري - روسري و چادر را اجباري كردند

یک منظره کمتر دیده شده در مراسم مذهبی ایران که کسانی خود را به شکل دار و دسته اجنه !!در می آورند- این اقتباسی است از داستان" زعفر جنی ":سپاه زعفر جنی سپاهی از اجنه ها بودن که برای جنگ با یزید به کربلا حرکت کردند و اما دیر. وقتی میرسد که اسب های اهل کوفه بر جنازه کشتگان می تاختند. این گزارش مربوط به مراسم کاروان در اطراف شهر اصفهان است که محرم هر سال در این شهر برگزار می شود


پوشاك زنان در دوره قاجاريه به شيوه دوره زنديه بود. در اين دوره اغلب براي روبند پارچه سفيد انتخاب مي شد كه بلندي آن در بيشتر مواقع تا زانو نيز مي رسيد. روي روبند و در جلوي چشم ها تكه هاي توري تعبيه مي شد. پاپوش زنانه در دوره قاجاريه با دوره هاي قبل فرقي نداشت و عموما" نعلين وساغري نوك برگشته استفاده مي شد. طرح گالشي، كفش نرم بي پاشنه و خط در كفش ، معرف اندازه آن بود.سه خط كوچك ترين و هفت خط بزرگ ترين شماره كفش به شمارميرفت. از كفش هاي فرنگي دوز زنانه نيز بايد ياد كرد.پيراهن بانوان معمولا" از ململ سفيد بود. از خالق ها گاه تا ران نيز مي رسيد. اين دامن را پرچين تهيه مي كردند و آن را شليته مي ناميدند. نوعي دامن شلواري هم " تنبان " ناميده مي شد. تنبان شبيه شليته بود با اين تفاوت كه مانند شليته وسط آن باز نبود و از وسط دو قسمت جلو و عقب به هم دوخته ميشد.با اولين سفر ناصرالدين شاه به فرنگ در سال 1291 ه.ق. شاه پس از ديدن بالرين هاي " سن پترزبورگ " با دامن هاي كوتاه به هوس افتاد كه چنين شكلي را نيز در دربار و حرم سراي خود رواج دهد.سرپوش : براي سرپوش نيز چهار قد توري به شكل چهار گوش بريده مي شد. آنگاه به شكل مثلث آنها را تا مي كردند و طوري آن را به سر مي انداختند كه زوايه قايم در پشت سر و دو گوشه ديگر بر روي سينه ها و در زير گلوبه هم مي رسيد و به وسيله گره زدن و يا سنجاق آن را بر سر محكم مي كردندThe collection of 19th-century photographs at the Golestan Palace in Tehran includes this image of some of the king’s wives with a cleric.


یک منظره کمتر دیده شده در مراسم(تند رو هاي) مذهبی ایران که کسانی خود را به شکل دار و دسته اجنه در می آورند این اقتباسی است از داستان زعفر جنی :سپاه زعفر جنی سپاهی از اجنه ها بودن که برای جنگ با یزید به کربلا حرکت کردند و اما دیر....زيرا وقتی میرسد که اسب های اهل کوفه بر جنازه کشتگان می تاختند. این گزارش مربوط به مراسم کاروان در اطراف شهر اصفهان است که محرم هر سال در این شهر برگزار می شود.



هیچ نظری موجود نیست: